Livet i allmänhet

Direktlänk till inlägg 18 februari 2012

Det går inte riktigt framåt just nu

Av Jennie Johnsson - 18 februari 2012 21:07

Länge har jag haft problem med att min hund inte tycker om oljud. Det har gått lite upp och ned. Ibland har jag tyckt att det varit riktigt bra. Men nu är det inte bra, inte någonstans, det är hemskt. Känns som det borde vara det för Rulle iaf.

Senaste tiden har han haft låg svans på varje promenad nästan. Värst var det härom veckan då några sladde med bilar och avgasrören lät som en smäll. Det trodde ju självklart Rulle att det var, just en smäll. Hela promenaden hade han svansen mellan benen och drog som en galning för i hopp om att komma hem snabbare.

Det är svårt att hjälpa honom, och i den situationen är det nästan lönlöst att få kontakt med honom.

Min finafina lilla plutt <3

Jag har länge kämpat med detta problem, men som sagt på senare tider har det blivit värre. Det är ju inte bara skott han reagerar på utan ex. agility hinder som låter, nycklar man tappar, ja sånt som låter läskigt för honom.

När jag försökt träna bort detta har jag gjort mycket, testat det mesta jag kan komma på. Det roliga är att i jaktsituationer bryr han sig inte om smällen, det är som den inte finns.

Fick en apportkastare i julklapp. Då skjuter man iväg en dummie-liknande sak samtidigt som det kommer en smäll. Denna smäll låter mer än en startpistol. Denna fulkomligt älskar Rulle. Han springer som en galning efter apporten och återigen bryr han sig inte om skottet. Det går att få bra kontakt med honom då. I nuläget reagerar han när det inte finns någon apport men det tror jag går att få bort lite iaf.

Tyvärr finns det varken tid eller någon bra plats jag kan var på för att träna detta tillräckligt länge.

Min dröm är att kunna tävla bruks med Rulle. Jag vet att jag skulle kunna klara av lägre utan platsen, budföringen skulle vi nog klara med lite träning. Men jag behöver tid! Rulle behöver massa träningstid för att det ska gå. Spåret är inga problem. Sen kommer nästa problem, jag skulle jätte gärna vilja tävla rapporten. Det är en dröm jag haft länge med Rulle. Jag har dock inte testat med skott i rapporten så förhoppningsvis kan det kanske gå :) För springa kan han.

Okej om vi klarar lägre, men sen då? Utan skott går det inte. Jag behöver träna! Jag behöver tid!

Jag har som sagt testat mycket, men inte allt såklart. Alla tips är jätte välkomna!

Jag är inte den som ger upp i första taget. Det går kanske inte alltid så snabbt, men jag ger inte upp!

När vi klarade apellen var det tredje tävlingen. Men då var färdiga.

Det brukar gå ungefär ett år mellan våra tävlingar ;)

Då jag går på gymnasiet har inte alltid tiden och möjligheter funnit där, särkilt inte till brukset.

Så efter gymnasiet kör vi!

Jag och min plutt, jag gör allt för dig! <3


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Johnsson - 12 januari 2015 13:23

Det känns som att det är något visst med att man ska vara avundsjuk på andras jobb. Ett ständigt "gräset är grönare på andra sidan". Är det inte lönen så är det resetiden, eller arbetstiderna osv. Hallå stanna där! Jag tror att alla har något posivit...

Av Jennie Johnsson - 13 mars 2014 20:34


Det är konstigt det. Har man jobb vill man ha mer jobb. Har man ett boende vill man ha större. Har man för mycket fritid vill man ha mer fritid. Har man barn vill man ha mer barn. Och så vidare. Ibland undrar jag hur jag tänker egentligen, kan jag ...

Av Jennie Johnsson - 13 februari 2014 11:42

Ja nästan i alla fall. Jag brinner för hundträning, egentligen. Men nu har det varit en rejäl svacka. Dels för snön och dels för andra saker bl.a. Motivationen från min sida. Rulle klarar inte av att göra allt som han har gjort, jag måste tänka p...

Av Jennie Johnsson - 19 januari 2014 20:32

Det där med att veta vad man ska bli när man blir stor. Det är inget man säkert vet när man är 15-16 år och ska välja till gymnasiet. Då väljer man istället en bred linje, exempelvis samhäll. Sen då? Har man tur får man något slags jobb. Efter ett kä...

Av Jennie Johnsson - 23 november 2013 21:35

Igår gick jag och lade mig mätt, tränad, tagit mig igenom diskbärget och pluggat, allt på samma kväll ;) En fredagkväll var det ja ;) Idag skulle vi försöka sova länge, vaknade klockan åtta och sen fick jag tvinga mig själv att inte gå upp direkt. ...

Ovido - Quiz & Flashcards