Livet i allmänhet

Direktlänk till inlägg 19 januari 2014

Drömyrket

Av Jennie Johnsson - 19 januari 2014 20:32

Det där med att veta vad man ska bli när man blir stor. Det är inget man säkert vet när man är 15-16 år och ska välja till gymnasiet. Då väljer man istället en bred linje, exempelvis samhäll. Sen då? Har man tur får man något slags jobb. Efter ett känner man kanske att man borde göra något utav livet, frågan är vad.
Jag valde en utbildning som inte var alltför långvarig och något jag vet att jag kommer få jobb av. Undersköterska.
Frågan är vad man vill ha ut av sitt jobb. Är pengar det viktigaste? Arbetskamraterna? Arbetsuppgifterna?
Jag vill ha ett jobb där jag kan utvecklas där inte alla dagar ser lika dana ut. Med min utbildning kan jag välja lite, jag är inte tvungen att vara på ett ställe. Jag kan få varierande uppgifter om jag vill. Jag har också insett vikten av att få komma ut. När jag jobbar i hemtjänsten får jag vara ute mycket och röra på mig. Dessutom är inte en enda dag lik den andra, två plus för det.
Jag säger inte att jag kommer jobba inom hemtjänsten hela livet, för vem vet vad man gör om tjugo år?

Jag ville utbilda mig för att få en bra grund, ha möjlighet att få jobb. Möjligheten är betydligt större att få ett fast jobb, även fast den chansen är liten.

Jag prioriterar inte ett högavlönat jobb, jag vill ha ett jobb så att jag överlever. Jag vill heller inte behöva jobba ihjäl mig så klart.
Jag vill få ut något utav mitt jobb och känna att jag gör nytta.

Frågan om vad man ska jobba med är en svår fråga, dn fråga som man egentligen inte kan svara på förrän man gått i pension. För man har ju hela tiden chansen att ändra sig, elllerhur?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Johnsson - 12 januari 2015 13:23

Det känns som att det är något visst med att man ska vara avundsjuk på andras jobb. Ett ständigt "gräset är grönare på andra sidan". Är det inte lönen så är det resetiden, eller arbetstiderna osv. Hallå stanna där! Jag tror att alla har något posivit...

Av Jennie Johnsson - 13 mars 2014 20:34


Det är konstigt det. Har man jobb vill man ha mer jobb. Har man ett boende vill man ha större. Har man för mycket fritid vill man ha mer fritid. Har man barn vill man ha mer barn. Och så vidare. Ibland undrar jag hur jag tänker egentligen, kan jag ...

Av Jennie Johnsson - 13 februari 2014 11:42

Ja nästan i alla fall. Jag brinner för hundträning, egentligen. Men nu har det varit en rejäl svacka. Dels för snön och dels för andra saker bl.a. Motivationen från min sida. Rulle klarar inte av att göra allt som han har gjort, jag måste tänka p...

Av Jennie Johnsson - 23 november 2013 21:35

Igår gick jag och lade mig mätt, tränad, tagit mig igenom diskbärget och pluggat, allt på samma kväll ;) En fredagkväll var det ja ;) Idag skulle vi försöka sova länge, vaknade klockan åtta och sen fick jag tvinga mig själv att inte gå upp direkt. ...

Av Jennie Johnsson - 29 oktober 2013 16:59


Jag är en sådan person som har svårt att inte göra någonting. Så jag måste ha en massa alternativ på saker jag kan göra under en dag. Dagar då jag har haft fullt upp är de dagar jag mest tycker om. Förra veckan var det väldigt lite jobb, då blev de...

Skapa flashcards