Livet i allmänhet

Alla inlägg under november 2012

Av Jennie Johnsson - 28 november 2012 12:31

I måndags var jag ledig, hoppades på att jag skulle få jobba lite på tisdagen iaf. En stund efter fick jag reda på att jag skulle jobba 13-22 ;) Som tur var så vaknade jag tidigt och hann med en hel del och pojkvännen var bara på ett kort möte så vi hann umgås med. Idag blir det ett kortpass; 16-18.15 men bättre än inget :) Hinner sova ut men inte sega för mycket eftersom jag måste jobba och jag får kvällen hemma :)

Men hann inte träna hunden något, så idag SKA jag hitta en träningsplan! 

Jag är verkligen taggad på att börja träna mig själv nu! Jag ska! Har hittat ett bra gym, det kostar lite men kan kanske vara värt det. Man får gå på gruppträningar (som passar mig) och tillgång till ett mycket bra gym så ofta som man vill. Det får bli så! Jag kan ju inte gå och bli lat ;) 

Människan är ju lat av naturen, egentligen. Det är jag också men samtidigt har jag väldigt svårt att vara still och ta det lugnt. Måste ha något på gång liksom ;) 

Jag ska göra ett tävlingsförsök om några veckor (om bilen vill fungera vill säga) och jag är inte nervös. Mitt stressiga och nervösa jag börjar lugna ner sig. Vi har inte alla moment, det vet jag men han börjar kunna grunderna i de flesta. Fjärren har vi nött hemma, inomhus, det blir bättre. Sen ska han ju kunna den efter alla andra moment när han är trött också. 

Jag brukar träna sönder min hund innan en tävling, det har jag inte gjort nu kan jag säga. 

När vi gör debut i en ny klass brukar det inte gå så bra, sen så tränar vi ungefär ett år till och då sitter det ;) Så vi satsar på det nu också! Han är så rolig att träna nu över huvudtaget! Vi har verkligen blivit ett team! Så inför denna täving känner jag att det kommer bli kul! Vi ska ha kul! :)


Tanken slog mig igår att det faktiskt är första advent på söndag! Jag har länge hållt mig för att inte ta fram julgrejerna, men nu får jag ju det! :D Så efter att vi tränat ska jag börja se så jag har koll på mina grejer ;) 


Om jag ska försöka sammanfatta rubriken. Jag vill/ska börja gymma, träna (och tävla) med Rulle och plocka fram julsakerna! :D  



Min familj <3  

Av Jennie Johnsson - 21 november 2012 12:05

Bor i Mariestad nu alltså, har aldrig bott i en stad förr så de är lite ovant. 

Bara det att hitta en gräsmatta där man kan träna sin hund är inte lätt. Jag har inte lyckats ännu, tur att det finns en brukshundsklubb ganska nära. Men har man inte en massa tid över så behöver man bil för att ta sig dit och det har jag ju inte hela tiden. Vi har tränat inomhus hittills, funkar det också antar jag. Tur att vi har ett stort vardagsrum! 


I måndags så gick jag bredvid hos hemtjänsten, där jag ska jobba ett tag framöver. Igår var jag ledig. Skönt tänkte jag, en hel dag ledig. Jag sov ut, städade, fixade i lägenheten, gick en långpromenad med Rulle, skrev på papper till jobbet. Sen hade jag inte så mycket mer och göra, då var det inte lika kul att vara ledig längre. Jag har klarat av min första lediga dag ensam i alla fall. 

Ikväll ska jag jobba, skönt att komma iväg och göra något vettigt. 


Lägenheten börjar snart se ut som ett hem fast vi har massa plats över i vardagsrummet som vi inte vet vad vi ska göra med än. Rulle har varit lite trött ett par dagar, antar att han också tycker det är jobbigt att flytta.

Det är fint väder ute idag, det är alltid trevligt! Varje promenad vi tar så försöker jag hitta nya vägar, utforska dem helt enkelt. 

När vi går ut nästa gång ska jag se om ja hittar någon gräsmatta som inte ligger precis vid en väg eller bostadsområde. Någon måste det ju finnas. 

Det finns en del katter i området, Rulle tycker om katter. Flera gånger har det varit katter i trapphuset när vi ska gå ut. Lite annorlunda men Rulle blir glad, katterna har dock inte brytt sig om honom ett dugg. Knäppa katter. 

Ska försöka lägga upp lite bilder någon dag, ska bara komma ihåg att ta kort också. 



Av Jennie Johnsson - 13 november 2012 12:20

Hunden min <3
Bilder tagna av Julia Pettersson

Av Jennie Johnsson - 6 november 2012 18:38

Mamma tyckte att jag varit lite negativ i mina senaste uppdateringar och det stämmer.

Men det är så med mig ibland, av någon anledning blir det lite väl mycket negativt.

Men vet ni? Jag tror jag börjar se ett ljus. Jag har en känsla av att det faktiskt löser sig och har jag tur löser det sig på ett riktigt bra sätt!

Fick ett spännande mejl för några dagar sedan men vet inte så mycket ännu om det. Som sagt jag tror att det löser sig.

Lägenheten är fin och jag vet att vi kommer få det bra där. Vi har redan fått upp en del grejer, det börjar kännas som att någon bor där, nästan ;)

Alltså om en snar framtid kanske jag inte bara är negativ utan lite positiv också :)


Av Jennie Johnsson - 1 november 2012 11:23

Jag är en hundidiot, en hundnörd, det jag brinner mest för är brukset. Att vara i skogen, se hunden göra nåt de verkligen gillar! När man tränar bruks (och alla andra grenar också) så behöver man hjälp av andra hundnördar. Det kommer man inte undan.

Jag tänkte berätta för er som inte redan upptäckt det att de finns olika sorter av hundnördar.

De allra flera som tränar hund gör det på olika sätt och med olika metoder.

Sen finns det vissa som gärna lär sig nya sätt och metoder och vissa som helt håller sig till sin egen.

Det finns vissa som gläds åt andras vinster och vissa som gläds åt andras förluster.

När jag började med rapport var det en sådan gren som alla verkligen ville att alla skulle klara det. Man kämpade tillsammans för att alla skulle lyckas. Det var en känsla som inte fanns i ex spåret.

Dessa människor som inte vill att andra ska lyckas eller lära sig nya metoder finns överallt. De finns i nybörjarnivår och i elitnivå och alla olika sporter. Det kommer vi inte undan.

Det gäller att hitta människor som ser på tränigen ungefär på samma sätt. Sedan gäller det att kanske byta folk ibland?


Viktigast är att DU hittar det träningssätt som fungerar för din hund och människor som du fungerar med. Viktigast är ju ändå att du lyckas!

Låt inte andra tynga ned dig.


Under min hundträningstid har jag mestadels tränat med min pappa. Vi har inte alltid samma syn på tränigen, ibland väldigt sällan. Men ibland tar jag in det han säger. Men jag behöver andra folk att träna med också, för jag kan ju inte gå med på att min pappa har rätt hela tiden ;)

Ändå så kan vi se fel och rätt hos varandra och utveckla varandra. Och vi vill att båda ska lyckas. Det är viktigt att den man tränar med vill att även du ska lyckas.


Jag tränar inte med folk som inte klarar av att jag lyckas med min träning eller inte klarar av att se träningen från en annan synvinkel.

Jag ser det så att man aldrig kan bli fullärd inom hundträning. Jag lär mig gärna nya träningssätt. Sedan är det kanske inte säkert att jag använder mig av den metoden men jag försöker att inte nobba något.


Det finns olika sorters människor, de som vill bestämma, de som vill att alla ska lyckas, de som bara vill att de själva ska lyckas och så vidare.

Det finns även i hundvärlden.

Så hitta människor du trivs med och som puschar dig framåt.


Jag vill bara påpeka att jag inte menar att jag är den som vet hur allt fungerar men har man varit insatt i hundvärlden i ett antal år lär man sig ett och annat.


Det jag ville med detta inlägget var att alla hundidioter skulle få sig en tankeställare.

Det är inte på blodigt allvar, vi gör det för att vi tycker det är kul!

Ovido - Quiz & Flashcards