Livet i allmänhet

Alla inlägg under januari 2013

Av Jennie Johnsson - 15 januari 2013 14:17

Många gånger känner jag att livet verkligen inte är lätt, verkligen inte. 

Men jag har kommit på att jag måste landa på jorden inte försöka sväva uppe på molnen för att sedan ramla ner och få en hård smäll.

Allt kan inte bli som jag vill på en gång, jag måste låta det ta tid. Under tiden får jag inte ge upp utan måste fotsätta kämpa. Det är där jag brister, jag försöker med allt på en gång ett litet tag sedan tappar jag allt på en gång, en hård smäll. 

Då sitter jag här en ledig dag, orkar inte fixa i lägenheten, orkar inte träna hund, orkar inget helt enkelt.

Jag måste försöka landa på jorden och stanna där, inte försöka mig upp till molnen, inte än på ett tag i alla fall.

Hundträningen ligger lite på is just nu. Jag vet att om jag försöker tvinga mig blir det bara sämre, försöker peppa mig själv istället. Försöker tänka på hur bra vi är egentligen, vilken hund jag har, vilken kapacitet vi har, vad vi kan bli. Men som sagt tränignen ligger lite på is. Vi tränar korta pass, då och då. Det får vara så tills jag får lite bättre ordning på mitt jobb. 

Det är det som strular just nu, jobbet. Jag behöver ett riktigt jobb. Nu menar jag inte att det jag gör inte är ett riktigt jobb. Utan jag trivs jätte bra med det och de flesta arbetskamrater, men jag behöver jobba mer.

Jag klarar inte av att vara ensam hemma hela dagar medans Adam är på jobbet. Men tackvare att han har ett riktigt jobb så överlever vi i alla fall.

När jag tog detta jobb tänkte jag; Skönt att få lite mer tid över till hundträning och träning av mig sjölv, lära känna staden och så vidare. Men så känns det inte längre. 

Nu gäller det bara att landa på jorden som sagt, jag har försökt ta mig upp alldelles för länge.

Jag vill ha en färdig lägenhet, ett heltidsjobb, vara utbildad, bli vältränad, träna hund regelbundet och mycket, få tid med min sambo, hälsa på vänner. Helst vill jag göra allt samtidigt. Vilken männsika som helst förstår att detta inte går.

Men jag drömmer ändå. Visst ska mna ha drömmar, men det ska vara riktiga drömmar inte omöjliga drömmar.

Det sägs ju att siktar man mot molnen så kanske man når trädtopparna. Jag undrar just när jag ska nå ett träd. 


Som sagt man måste orka kämpa, inte ge upp. 

Jag har lite att kämpa med. Någon gång kommer jag väl dit jag vill men jag måste låta det ta tid.

Jag kommer väl dit jag också någon gång :) 

Av Jennie Johnsson - 13 januari 2013 21:04

Helgen inleddes med att jobba 7-10.15, riktigt långt pass ;)

Sedan åkte jag med Adams föräldrar till Värmland (Adam hade redan åkt) för att hjälpa Adams moster att flytta.

När vi kom fram var så gott som allt redan klart och vi åkte ganska snabbt till Adams mormor för att äta lite. 

Påväg hem (från Sunne) stannade vi i Forshaga för att hälsa på vänner. Forshaga var sig likt kan jag säga, känns inte som man varit därifrån i en dag knappt. Konstigt, att allt är så likt fast ändå inte. 

Strax efter tio var vi hemma och det var bara att hoppa i sängen (i fall om jag skulle jobbat söndagen)


Söndagen var jag ledig och denna dag började med ett litet rapportpass. Minns inte när vi tränande sist men Rull kom ihåg att man skulle springa i alla fall :) Vi körde fem korta sträckor (alla lika långa). Han hade inte full fart ut i början men kom igång efter några meter. Lite mer träning så ska han nog starta fortare :) Det är lite skillnad på Rulle som man behöver peppa på väg till startpunkten och X som man hela tiden är rädd för att han ska tjuva ;)

Hur som helst, det var trevligt att träna lite rapport igen :) Vi avslutade träningen med ett litet uppletande. Nosen fungerar och egoisten i honom finns kvar ;) 

När vi kom hem från skogen blev det Projekt "Fixa i ordning stora garderoben". Det tog lite tid vill jag säga. Nu har vi lite bättre ordning där inne och det är inte många flyttlådor kvar (för tillfället). En låda, lite småsaker och papper har vi kvar att ta hand om. Känns bra :) 

Sambon lagade god mat och nu sitter han med en vän och spelar nåt nördigt spel ;) Tror jag och Rulle snart tar natten :)


Skall förresten få lära mig en ny sak till jobbet, att linda ben. Jag gillar att lära mig nya saker :) Lyssnar gärna när de disskuterar saker som jag egentligen inte kan ett dugg om. Just för att få lära mig. Vill ju kunna så mycket som möjligt och tar alla chanser jag får. Så nu ska jag få lära mig att linda ben :) 


Nä kvällsprommis och sen sängen blire, det låter bra :)


Av Jennie Johnsson - 9 januari 2013 11:47

Jag önskar verkligen att jag var en sån som visste vad jag ville bli. Då hade jag kunnat satsa på det till hundra procent. För när jag väl har bestämt mig så satsar jag. Men nu vet jag inte vad jag vill då fastnar jag och kommer inge vart istället.

Jag har väl en liten tanke på en utbildning (man måste ju utbilda sig) men vet inte om det verkligen är det jag vill göra, även om jag kanske tror det nu. Sen vet jag inte om jag klarar av så mycket plugg, har råd ect. Jag kanske inte ens kommer in. Då är det ju kört. Om jag går utbildningen måste det ju finnas jobb efter tre år, det vet jag ju inte. För gör det inte de så står jag ju i samma sits igen, det är ju inte det som är tanken. Samma sits plus en massa studieskulder. 

Tre år är ju ingenting om tio år men just nu känns det mycket. 

Jag känner på något vis att jag nästan måste söka något till hösten så jag har något iaf. Jag kan ju inte gå och hoppas på detta jobb hela tiden. 

Jobbar som timvikarie inom hemtjänsten och det innebär att de ringer på morgonen eller eftermiddagen och säger att jag ska komma och jobba samma dag. Jag vet inget innan. Det funkar ju, ett tag. Men jag känner inte att jag riktigt kan lita på det. 

Pluggar jag, har jag ju i alla fall det. Men det är som sagt inte bara att börja plugga och hoppas på det bästa. 

Jag har många olika tankar men vet inte om något utav det är de rätta. Plus att de tankar jag har kräver höga betyg för att komma in, vilket jag inte har. 

Det är svårt, väldigt svårt. Jag önskar jag visste det gör jag verkligen. 

Tänk om man visste redan när man var liten och alla vuxna frågade vad man ville bli när man blev stor. Tänk om man visste då vad man ville bli. Jag skulle egentligen nöja mig med nästan vilket jobb som helst bara jag fick en inkomst. Men i dagens läge funkar det inte så, man behöver utbildning. 


Var och fikade med en vän från jobbet igår, det var mycket trevligt vill jag säga :) Känner ju inte så många här än så det behövdes. Vi pratade om allt möjligt :) 


Hunden förresten, gillar fortfarande inte riktigt att gå ut och gå på kvällarna men det går bättre. Vi har tränat lite. Börjat med en ny grej :) Han kan inte backa i frittfölj nämligen, han går liksom på sidan. Så det tänkte jag att han skulle lära sig. Körde ett kort pass och dagen efter kunde han det nästan. Otroliga hund! Han fick ett "spel" som vi köpte på mydog och det var nästan för lätt för honom. Det går ut på att han ska få fram godis som är gömt under klossar som han måste flytta på. Jag visste inte att min hund var så smart som han var ;)

Hoppas träningsmotivationen är påväg tillbaka.


Sa till mig själv att jag skulle göra en utvärdering av det första halvåret efter studenten men får se när detta blir. 


Var ledig igår och det verkar som jag är ledig idag också, gillar inte att var ledig för mycket. Blir stressad av att vara ledig, måste ju få in pengar. Förra månaden var det ju en del ledigheter så våran inkomst i jan kommer inte bli den högsta direkt. Men vi har i alla fall något slags jobb båda två, det ska vi vara glada över!


Jag ska försöka ta denna dagen till att tänka över min framtid och kanske utvärdera lite, i hopp om att bli något klokare. Så snart får det bli en lång promenad med hunden, det brukar hjälpa. Kanske lite träning också? 



Av Jennie Johnsson - 2 januari 2013 19:42

Då har det varit nyår igen nu då. Inte den bästa kanske. 

Jobbade 16-22 på nyårsafton. 

Kom hem till hunden och tänkte jag skulle försöka sova lite samt vara närvarande vid tolvslaget. 

Kom hem till en livrädd hund som hade svansen mellan benen och var allt annat än glad. Han låg och skakade hela natten och mellan halv tolv och halv två var det hemskt. Både jag och Rulle trodde nästan det var krig utanför. Så det blev inte mycket sömn. 

Jobbade 7-16 på nyårsdagen och var helt död. När jag kom hem kände jag mig som en levande zombie, orkade absolut ingenting, det var hemskt. Minns inte när jag mådde såhär sist. Tillslut somnade jag en stund så jag orkade äta och gå en kort promenad med hunden.

Jobbat 7-16 idag med, helt okej idag då jag kände mig som en människa igen.


Men Rulle mår inte bra, vägrar gå ut. Det blir bara korta turer sen in igen. Inne sover han så mycket han kan. Svansen mellan benen på alla promenader. Tolvslaget tog hårt på honom denna gång. Idag har det börjat lugna ner sig med skjutandet. Här har de nämligen skjutit flera dagar innan och ett fåtal räcker för att Rulle ska blir rädd.

Nu hoppas jag på att det snart släpper lite och att Rulle vill med på promenader. Det är inte kul att få dra ut hunden :( 

Lilla, lilla hund. 


Kände bara att jag var tvungen att klaga lite. Nästa år ska inte Rulle behöva uppleva detta iaf, vi ska inte vara i stan. Det är en sak som är säker! 

Skapa flashcards