Livet i allmänhet

Direktlänk till inlägg 20 juni 2012

Hunden jag har

Av Jennie Johnsson - 20 juni 2012 10:21

Kom och tänka på det här med att välja hundras. Hur svårt det kan vara.

Tänker mer och mer på vilken tur jag egentligen hade när jag skaffade min hund.

Jag gick på magkänsla när jag skulle skaffa min första egna hund. Ingen var väl egentligen på min sida i valet av ras.

De talade om att en tollare är ingen vanlig retriever. Jag visste det, men nu när jag haft en tollare i fyra år skulle jag säga samma sak faktiskt. Jag rekommenderar inte tollaren till alla, det gör jag inte. Det är inte för att vara elak utan för att det passar inte alla och alla klarar inte av en tollare. Med det säger jag inte att jag och min hund är världsbäst i allt men vi klarar av vardagen i alla fall.

När jag då hade bestämt mig och de andra förstod att jag inte tänkte ändra mig fick jag inte välja kennel, jag fick bara höra: Krokasmeden. Det valet har jag inte ångrat en sekund för det kunde gått väldigt fel. Hade jag skaffat min hund hos en annan kennel som inte vet vad jag vill så kunde jag fått en helt annan hund.

Tollarna från Kroka är inte avlade utefter sina jakt egenskaper utan de andra användbara egenskaperna (som också ingår i jakten). Eftersom jag mest är intresserad av brukset passade detta mig perfekt!

Jag gjorde inga stora efterforskningar på varken ras eller uppfödare jag bara fick det jag ville ha.

Jag tänker ofta på vilken kapacitet min hund har. Det är bara jag som sätter stopp för hur långt vi kan gå. Det enda som behövs är lite träning. Hade jag börjat i tid hade han kunnat bli en helt perfekt jakthund men jag kan för lite och det var inte därför jag skaffade honom. Han kommer inte kunna vinna SM då han är skottberörd (dock inte i jakten). Jag har accepterat detta men tränar fortfarande på att det ska bli bättre. Mitt mål är inte att vinna SM, mitt mål är bara att vi ska utvecklas och klara av det vi kan.

Jag försöker se möjligheter i andra sporter i stället. Vi testar det mesta och Rulle är med på det.


i nuläget kan jag inte säga om det blir en till tollare i hushållet. Jag ångrar inte en sekund att jag skaffade mig Rulle men jag är ganska säker på att det inte finns en till tollare som han. Just den individ han är, en sån kommer jag inte få igen. Han är precis som jag ville, och lite till.

Nästa hund kommer för min del inte bli en tollare, det handlar enbart om att jag vill utveckla mig och lära mig hur andra raser fungerar. Jag ska ut på djupt vatten om man säger så.

Men det är många år kvar tills detta. Än har jag och Rulle mycket kvar att ge!

Jag och Rulle är team, ett team som hela tiden utvecklas. Det går kanske inte alltid jätte fort men det gör inget.

Så länge Rulle mår bra och vi har en trevlig vardag är jag nöjd.


Jag skulle prata om raser men hur jag än gör kommer jag in på min hund. Jag är så otroligt nöjd med honom så det går inte att förklara tillräckligt!

Att välja ras är inte alltid lätt, jag behövde bara gå på magkänslan. Det gick bra, denna gången.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Johnsson - 12 januari 2015 13:23

Det känns som att det är något visst med att man ska vara avundsjuk på andras jobb. Ett ständigt "gräset är grönare på andra sidan". Är det inte lönen så är det resetiden, eller arbetstiderna osv. Hallå stanna där! Jag tror att alla har något posivit...

Av Jennie Johnsson - 13 mars 2014 20:34


Det är konstigt det. Har man jobb vill man ha mer jobb. Har man ett boende vill man ha större. Har man för mycket fritid vill man ha mer fritid. Har man barn vill man ha mer barn. Och så vidare. Ibland undrar jag hur jag tänker egentligen, kan jag ...

Av Jennie Johnsson - 13 februari 2014 11:42

Ja nästan i alla fall. Jag brinner för hundträning, egentligen. Men nu har det varit en rejäl svacka. Dels för snön och dels för andra saker bl.a. Motivationen från min sida. Rulle klarar inte av att göra allt som han har gjort, jag måste tänka p...

Av Jennie Johnsson - 19 januari 2014 20:32

Det där med att veta vad man ska bli när man blir stor. Det är inget man säkert vet när man är 15-16 år och ska välja till gymnasiet. Då väljer man istället en bred linje, exempelvis samhäll. Sen då? Har man tur får man något slags jobb. Efter ett kä...

Av Jennie Johnsson - 23 november 2013 21:35

Igår gick jag och lade mig mätt, tränad, tagit mig igenom diskbärget och pluggat, allt på samma kväll ;) En fredagkväll var det ja ;) Idag skulle vi försöka sova länge, vaknade klockan åtta och sen fick jag tvinga mig själv att inte gå upp direkt. ...

Ovido - Quiz & Flashcards