Livet i allmänhet

Direktlänk till inlägg 30 juni 2011

Om jobb

Av Jennie Johnsson - 30 juni 2011 19:22

Under min skoltid har jag varit på ett antal praktikplatser. Jag har märkt att de är väldigt många som klagar på sitt jobb. Inte många som verkligen tycker om det. Knappt nån. Jag undrar då, varför valde du inte ett annat jobb istället för att klaga på det du gör? Nu för tiden har vi kanske inte riktigt den möjligheten, då det är väldigt dåligt med jobb. Men de som har jobb och skaffade det för ett bra tag sedan hade ju faktiskt chansen.

Vi går i skolan många år, just för att utbilda oss och få ett bra jobb. Ett jobb som vi vill ha. Hur många har det egentligen? Jag känner själv att jag inte skulle klara av att jobba på ett ställe där jag bara går och väntar på att tiden ska gå.

Jag vet att det inte alltid är så lätt, men ändå. Man ska ju faktiskt vara glad för att man har jobb och inte klaga över det. Visst de blir väl så att man tröttnar efter ett tag, vad man än gör. Det blir ju säkert tjatigt i längden.

Skolan, anser jag är en helt annan sak. I skolan måste man gå, det är bara så. Visst kan man välja till viss del hur det ska vara, men det bygger ändå på samma sak. Jag kan säga att jag älskar inte skolan, men jag accepterar den. Framförallt är det ju människorna som gör att man klarar dagarna. Utan skolan hade jag inte haft nåt kul liv. Men jag tycker heller inte att skolan är hemsk. Efter tex sommarlov kan jag nästan längta till att köpa nya block och få fylla i dem.


Livet är inte lätt. Men varför gå i skolan i en massa år för att sedan skaffa sig ett jobb som man hatar? Man tillbringar ju ändå ganska mycket tid på jobbet.

Till och börja med kommer jag ta första bästa jobb som kommer upp. Men sen när jag vet vad jag vill göra kommer jag göra det. Kommer inte sitta på ett jobb och bara vänta på att tiden ska gå. Jag skulle bli galen!

Framtiden är oviss och skrämmande. Jag har ingen aning om hur de kommer bli.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Johnsson - 12 januari 2015 13:23

Det känns som att det är något visst med att man ska vara avundsjuk på andras jobb. Ett ständigt "gräset är grönare på andra sidan". Är det inte lönen så är det resetiden, eller arbetstiderna osv. Hallå stanna där! Jag tror att alla har något posivit...

Av Jennie Johnsson - 13 mars 2014 20:34


Det är konstigt det. Har man jobb vill man ha mer jobb. Har man ett boende vill man ha större. Har man för mycket fritid vill man ha mer fritid. Har man barn vill man ha mer barn. Och så vidare. Ibland undrar jag hur jag tänker egentligen, kan jag ...

Av Jennie Johnsson - 13 februari 2014 11:42

Ja nästan i alla fall. Jag brinner för hundträning, egentligen. Men nu har det varit en rejäl svacka. Dels för snön och dels för andra saker bl.a. Motivationen från min sida. Rulle klarar inte av att göra allt som han har gjort, jag måste tänka p...

Av Jennie Johnsson - 19 januari 2014 20:32

Det där med att veta vad man ska bli när man blir stor. Det är inget man säkert vet när man är 15-16 år och ska välja till gymnasiet. Då väljer man istället en bred linje, exempelvis samhäll. Sen då? Har man tur får man något slags jobb. Efter ett kä...

Av Jennie Johnsson - 23 november 2013 21:35

Igår gick jag och lade mig mätt, tränad, tagit mig igenom diskbärget och pluggat, allt på samma kväll ;) En fredagkväll var det ja ;) Idag skulle vi försöka sova länge, vaknade klockan åtta och sen fick jag tvinga mig själv att inte gå upp direkt. ...

Ovido - Quiz & Flashcards