Livet i allmänhet

Direktlänk till inlägg 9 januari 2013

Det där med att veta vad man vill bli

Av Jennie Johnsson - 9 januari 2013 11:47

Jag önskar verkligen att jag var en sån som visste vad jag ville bli. Då hade jag kunnat satsa på det till hundra procent. För när jag väl har bestämt mig så satsar jag. Men nu vet jag inte vad jag vill då fastnar jag och kommer inge vart istället.

Jag har väl en liten tanke på en utbildning (man måste ju utbilda sig) men vet inte om det verkligen är det jag vill göra, även om jag kanske tror det nu. Sen vet jag inte om jag klarar av så mycket plugg, har råd ect. Jag kanske inte ens kommer in. Då är det ju kört. Om jag går utbildningen måste det ju finnas jobb efter tre år, det vet jag ju inte. För gör det inte de så står jag ju i samma sits igen, det är ju inte det som är tanken. Samma sits plus en massa studieskulder. 

Tre år är ju ingenting om tio år men just nu känns det mycket. 

Jag känner på något vis att jag nästan måste söka något till hösten så jag har något iaf. Jag kan ju inte gå och hoppas på detta jobb hela tiden. 

Jobbar som timvikarie inom hemtjänsten och det innebär att de ringer på morgonen eller eftermiddagen och säger att jag ska komma och jobba samma dag. Jag vet inget innan. Det funkar ju, ett tag. Men jag känner inte att jag riktigt kan lita på det. 

Pluggar jag, har jag ju i alla fall det. Men det är som sagt inte bara att börja plugga och hoppas på det bästa. 

Jag har många olika tankar men vet inte om något utav det är de rätta. Plus att de tankar jag har kräver höga betyg för att komma in, vilket jag inte har. 

Det är svårt, väldigt svårt. Jag önskar jag visste det gör jag verkligen. 

Tänk om man visste redan när man var liten och alla vuxna frågade vad man ville bli när man blev stor. Tänk om man visste då vad man ville bli. Jag skulle egentligen nöja mig med nästan vilket jobb som helst bara jag fick en inkomst. Men i dagens läge funkar det inte så, man behöver utbildning. 


Var och fikade med en vän från jobbet igår, det var mycket trevligt vill jag säga :) Känner ju inte så många här än så det behövdes. Vi pratade om allt möjligt :) 


Hunden förresten, gillar fortfarande inte riktigt att gå ut och gå på kvällarna men det går bättre. Vi har tränat lite. Börjat med en ny grej :) Han kan inte backa i frittfölj nämligen, han går liksom på sidan. Så det tänkte jag att han skulle lära sig. Körde ett kort pass och dagen efter kunde han det nästan. Otroliga hund! Han fick ett "spel" som vi köpte på mydog och det var nästan för lätt för honom. Det går ut på att han ska få fram godis som är gömt under klossar som han måste flytta på. Jag visste inte att min hund var så smart som han var ;)

Hoppas träningsmotivationen är påväg tillbaka.


Sa till mig själv att jag skulle göra en utvärdering av det första halvåret efter studenten men får se när detta blir. 


Var ledig igår och det verkar som jag är ledig idag också, gillar inte att var ledig för mycket. Blir stressad av att vara ledig, måste ju få in pengar. Förra månaden var det ju en del ledigheter så våran inkomst i jan kommer inte bli den högsta direkt. Men vi har i alla fall något slags jobb båda två, det ska vi vara glada över!


Jag ska försöka ta denna dagen till att tänka över min framtid och kanske utvärdera lite, i hopp om att bli något klokare. Så snart får det bli en lång promenad med hunden, det brukar hjälpa. Kanske lite träning också? 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Johnsson - 12 januari 2015 13:23

Det känns som att det är något visst med att man ska vara avundsjuk på andras jobb. Ett ständigt "gräset är grönare på andra sidan". Är det inte lönen så är det resetiden, eller arbetstiderna osv. Hallå stanna där! Jag tror att alla har något posivit...

Av Jennie Johnsson - 13 mars 2014 20:34


Det är konstigt det. Har man jobb vill man ha mer jobb. Har man ett boende vill man ha större. Har man för mycket fritid vill man ha mer fritid. Har man barn vill man ha mer barn. Och så vidare. Ibland undrar jag hur jag tänker egentligen, kan jag ...

Av Jennie Johnsson - 13 februari 2014 11:42

Ja nästan i alla fall. Jag brinner för hundträning, egentligen. Men nu har det varit en rejäl svacka. Dels för snön och dels för andra saker bl.a. Motivationen från min sida. Rulle klarar inte av att göra allt som han har gjort, jag måste tänka p...

Av Jennie Johnsson - 19 januari 2014 20:32

Det där med att veta vad man ska bli när man blir stor. Det är inget man säkert vet när man är 15-16 år och ska välja till gymnasiet. Då väljer man istället en bred linje, exempelvis samhäll. Sen då? Har man tur får man något slags jobb. Efter ett kä...

Av Jennie Johnsson - 23 november 2013 21:35

Igår gick jag och lade mig mätt, tränad, tagit mig igenom diskbärget och pluggat, allt på samma kväll ;) En fredagkväll var det ja ;) Idag skulle vi försöka sova länge, vaknade klockan åtta och sen fick jag tvinga mig själv att inte gå upp direkt. ...

Ovido - Quiz & Flashcards