Livet i allmänhet

Direktlänk till inlägg 1 november 2012

Hundidioter

Av Jennie Johnsson - 1 november 2012 11:23

Jag är en hundidiot, en hundnörd, det jag brinner mest för är brukset. Att vara i skogen, se hunden göra nåt de verkligen gillar! När man tränar bruks (och alla andra grenar också) så behöver man hjälp av andra hundnördar. Det kommer man inte undan.

Jag tänkte berätta för er som inte redan upptäckt det att de finns olika sorter av hundnördar.

De allra flera som tränar hund gör det på olika sätt och med olika metoder.

Sen finns det vissa som gärna lär sig nya sätt och metoder och vissa som helt håller sig till sin egen.

Det finns vissa som gläds åt andras vinster och vissa som gläds åt andras förluster.

När jag började med rapport var det en sådan gren som alla verkligen ville att alla skulle klara det. Man kämpade tillsammans för att alla skulle lyckas. Det var en känsla som inte fanns i ex spåret.

Dessa människor som inte vill att andra ska lyckas eller lära sig nya metoder finns överallt. De finns i nybörjarnivår och i elitnivå och alla olika sporter. Det kommer vi inte undan.

Det gäller att hitta människor som ser på tränigen ungefär på samma sätt. Sedan gäller det att kanske byta folk ibland?


Viktigast är att DU hittar det träningssätt som fungerar för din hund och människor som du fungerar med. Viktigast är ju ändå att du lyckas!

Låt inte andra tynga ned dig.


Under min hundträningstid har jag mestadels tränat med min pappa. Vi har inte alltid samma syn på tränigen, ibland väldigt sällan. Men ibland tar jag in det han säger. Men jag behöver andra folk att träna med också, för jag kan ju inte gå med på att min pappa har rätt hela tiden ;)

Ändå så kan vi se fel och rätt hos varandra och utveckla varandra. Och vi vill att båda ska lyckas. Det är viktigt att den man tränar med vill att även du ska lyckas.


Jag tränar inte med folk som inte klarar av att jag lyckas med min träning eller inte klarar av att se träningen från en annan synvinkel.

Jag ser det så att man aldrig kan bli fullärd inom hundträning. Jag lär mig gärna nya träningssätt. Sedan är det kanske inte säkert att jag använder mig av den metoden men jag försöker att inte nobba något.


Det finns olika sorters människor, de som vill bestämma, de som vill att alla ska lyckas, de som bara vill att de själva ska lyckas och så vidare.

Det finns även i hundvärlden.

Så hitta människor du trivs med och som puschar dig framåt.


Jag vill bara påpeka att jag inte menar att jag är den som vet hur allt fungerar men har man varit insatt i hundvärlden i ett antal år lär man sig ett och annat.


Det jag ville med detta inlägget var att alla hundidioter skulle få sig en tankeställare.

Det är inte på blodigt allvar, vi gör det för att vi tycker det är kul!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Johnsson - 12 januari 2015 13:23

Det känns som att det är något visst med att man ska vara avundsjuk på andras jobb. Ett ständigt "gräset är grönare på andra sidan". Är det inte lönen så är det resetiden, eller arbetstiderna osv. Hallå stanna där! Jag tror att alla har något posivit...

Av Jennie Johnsson - 13 mars 2014 20:34


Det är konstigt det. Har man jobb vill man ha mer jobb. Har man ett boende vill man ha större. Har man för mycket fritid vill man ha mer fritid. Har man barn vill man ha mer barn. Och så vidare. Ibland undrar jag hur jag tänker egentligen, kan jag ...

Av Jennie Johnsson - 13 februari 2014 11:42

Ja nästan i alla fall. Jag brinner för hundträning, egentligen. Men nu har det varit en rejäl svacka. Dels för snön och dels för andra saker bl.a. Motivationen från min sida. Rulle klarar inte av att göra allt som han har gjort, jag måste tänka p...

Av Jennie Johnsson - 19 januari 2014 20:32

Det där med att veta vad man ska bli när man blir stor. Det är inget man säkert vet när man är 15-16 år och ska välja till gymnasiet. Då väljer man istället en bred linje, exempelvis samhäll. Sen då? Har man tur får man något slags jobb. Efter ett kä...

Av Jennie Johnsson - 23 november 2013 21:35

Igår gick jag och lade mig mätt, tränad, tagit mig igenom diskbärget och pluggat, allt på samma kväll ;) En fredagkväll var det ja ;) Idag skulle vi försöka sova länge, vaknade klockan åtta och sen fick jag tvinga mig själv att inte gå upp direkt. ...

Ovido - Quiz & Flashcards