Livet i allmänhet

Direktlänk till inlägg 27 december 2011

Livet på Hundsportsgymnasiet

Av Jennie Johnsson - 27 december 2011 12:23

Ett liv som man inte kan förstå sig på utan att man testat på det. Det går egentligen inte riktigt att förklara hur det livet är, det är som ett annat liv. När man kommer hemhem är det som att verkligheten kommer ifatt en, att det livet i Forshaga är ett annat liv. Eller är det tvärtom? Är livet uppe i Forshaga det verkliga livet? Jag vet inte riktigt det är svårt att avgöra. Svårt att förklara. Jag ser livet ur olika synvinklar iaf.

Att få ha sitt eget i tre år och sedan inte riktigt veta vad som kommer hända är läskigt. Att inte kunna ta hjälp av föräldrarna längre. Livet börjar på riktigt nu. Men det ska bli skönt! Kunna ha ett ställe som man verkligen kan kalla för sitt HEM. Det var längesen jag kunde det, känns det som. Ha något ställe som jag vet är mitt, ingen annan kan bestämma hur jag ska ha det (förutom min pojkvän då kanske ;) ) eller när jag får vara där och inte. Jag får bestämma hellt själv. Fördelen med att ha bott hemifrån är att jag har en hel del saker redan, allt behöver inte köpas.


Livet i Forshaga har utvecklat mig. Jag har fått känna efter vem jag egentligen är, vad jag vill (som jag kanske inte riktigt kommit fram till än) och inte vill. Livet där handlar inte bara om att lära sig ta hand om sig själv utan mycket mer. Att lära känna vänner för livet, ta hand om dem. Ta hand om sin hund.

På ett vanligt gymnasium har man sina läxor att ta hand om. Resten fixas ändå. Visst, man kanske hjälper till hemma ibland, men det är inte varje dag, inte flera gånger per dag.

De som jobbar har långt ifrån så mycket och göra som vi. De kanske tycker vi har det lyxigt som har lov. Men de har det inte alls så jobbigt som vi, de vet inte, eller minns inte.

Jag går i skolan x antal timmar per dag.

När jag kommer hem skall hunden få komma ut. Jag ska laga mat, kanske handla mat också. Detta tar några timmar. När jag är klar med det så börjar plugget igen och håller på tills jag går och lägger mig, med paus för hundpromenad. Jag har ingen extra tid över. När helgen kommer så måste jag plugga en massa så att jag förhoppningsvis inte behöver plugga lika mycket veckan efter (det hjälper aldrig). Och försöka göra något med hunden och städa och laga mat. 

Dessa är de saker jag jämt gör, sen tillkommer ju saker ibland. Som att åka till Karlstad ex. Ja det finns helt enkelt inte mycket tid över.

Sen vill man ju hemskt gärna umågs med sina vänner ibland. Men det finns inte alltid så mycket tid till det.

Det låter kanske inte så farligt, det låter kanske som jag är gnällig. Men ibland vore det skönt att ha lite ledigt, så därför njuter jag av varenda stund jag är ledig nu!


Jag skulle inte vilja byta mitt liv och ha bott hemma dessa tre år. Jag har lärt mig så himla mycket, växt massa.

Men det är ett annorlunda liv jag lever, så är det.

Och jag gillar det! :)  


Jag vet att jag är väldans bra på att babbla en massa! Men något ska man väl vara bra på ;)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Johnsson - 12 januari 2015 13:23

Det känns som att det är något visst med att man ska vara avundsjuk på andras jobb. Ett ständigt "gräset är grönare på andra sidan". Är det inte lönen så är det resetiden, eller arbetstiderna osv. Hallå stanna där! Jag tror att alla har något posivit...

Av Jennie Johnsson - 13 mars 2014 20:34


Det är konstigt det. Har man jobb vill man ha mer jobb. Har man ett boende vill man ha större. Har man för mycket fritid vill man ha mer fritid. Har man barn vill man ha mer barn. Och så vidare. Ibland undrar jag hur jag tänker egentligen, kan jag ...

Av Jennie Johnsson - 13 februari 2014 11:42

Ja nästan i alla fall. Jag brinner för hundträning, egentligen. Men nu har det varit en rejäl svacka. Dels för snön och dels för andra saker bl.a. Motivationen från min sida. Rulle klarar inte av att göra allt som han har gjort, jag måste tänka p...

Av Jennie Johnsson - 19 januari 2014 20:32

Det där med att veta vad man ska bli när man blir stor. Det är inget man säkert vet när man är 15-16 år och ska välja till gymnasiet. Då väljer man istället en bred linje, exempelvis samhäll. Sen då? Har man tur får man något slags jobb. Efter ett kä...

Av Jennie Johnsson - 23 november 2013 21:35

Igår gick jag och lade mig mätt, tränad, tagit mig igenom diskbärget och pluggat, allt på samma kväll ;) En fredagkväll var det ja ;) Idag skulle vi försöka sova länge, vaknade klockan åtta och sen fick jag tvinga mig själv att inte gå upp direkt. ...

Ovido - Quiz & Flashcards